Litujeme, ale váš let byl zrušen! Tak přesně toto se mi objevilo v appce u jedné z minulých rezervací. Konkrétně šlo o náš dubnový let na Mallorku. I to se v individuálním cestování stává a je nutné s touto skutečností počítat. Pro začátečníka cestovatele to ale může být poměrně stresující zpráva…..co teď? Co mám dělat? Jak získám své peníze a znamená to, že se máme se svou cestou rozloučit? Tyto a jiné otázky vám vyskočí v mysli, pokud jste se s podobnou situací ještě nesetkali. A tak jsem se rozhodla vám sepsat pár informací, co pro vás zrušení či významné zpoždění rezervovaného letu znamená a na co máte nárok.
V prvé řadě je důležité, zda byl let skutečně zrušen nebo došlo pouze k významné změnu v letovém řádu a letecká společnost změnila časy vašich odletů či příletů. Pokud jste rezervovali letenky přímo u letecké společnosti (což opravdu maximálně doporučuji – proč si můžete přečíst v tomto článku o letenkách, tak vám o dané skutečnosti přijde email.
Jde-li o malé posunutí v čase, dostanete s největší pravděpodobností pouze informaci. Je-li ovšem čas změněn o více jak 2 hodiny, dá se předpokládat, že vás aerolinka požádá o akceptaci nového času odletu. Pokud akceptovat nemůžete, máte na výběr buď bezplatnou změnu termínu či žádost o navrácení peněz a zrušení rezervace.
V prvé řadě, zůstaňte v klidu, není třeba panikařit a obávat se o své finance 🙂 Letecká společnost vám umožní odletět do cílové destinace v alternativním termínu za stejných nebo velmi podobných podmínek, které jste měli při rezervaci. Můžete si tedy najít nový termín letu a neplatíte za to žádný poplatek za změnu. Jediné, co můžete doplácet, je cena letenky, pokud ta původní byla zakoupena jako velmi výhodná akční nabídka (dá se předpokládat, že nabídka akční ceny byla omezená a nová letenka bude již dražší).
Refundace je plná náhrada vašich finančních prostředků, které jste za rezervaci vašich letenek zaplatili.
Při požádání o vrácení peněz vám letecká společnost většinou do 7 dní vrátí peníze buď na vaši platební kartu či na váš bankovní účet dle toho, který platební kanál jste při rezervaci zvolili. Výjimečně to může trvat déle, až měsíc.
Jedna z možností je též vybrat si místo hotovosti voucher/kredit, který budete mít u letecké společnosti uložen po dobu až 2 let a budete jej moci využít na nákup jiného letu. Pokud si zvolíte tuto variantu místo hotovosti, jako bonus vám některé letecké společnosti přidají až 20% zaplacené ceny do kreditu navíc.
*Může se vám výjimečně také stát, že aerolinka vám připíše rovnou kredit, aniž by se vás zeptala, zda máte zájem o vrácení peněz či o voucher. To většinou v případě, že jste rezervovali např. v rámci chybně vypsaného tarifu. Ani v tomto případě se ovšem nemusíte o své peníze obávat. Pokud nesouhlasíte s voucherem, stačí zažádat o refundaci a vyplacení peněz zpět. Formulář k tomuto účelu najdete na stránkách aerolinky.
Jakmile si vyberete jednu z variant (necháte si vrátit peníze nebo vyberete jiný let) můžete řešit, zda vám vznikl nárok na kompenzace plynoucích z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Dokument si můžete přečíst zde eur-lex.europa.eu.
TIP: v případě nesnází s navrácením peněz využijte CHARGE BACK
Charge back je služba s jejíž pomocí lze žádat vrácení peněz na platební kartu, z které byla platba uskutečněna, pokud obchodník neposkytl službu, neposlal zboží nebo poslal jiné zboží a na reklamaci nereaguje. Stačí vám tedy zajít do banky s potřebnými dokumenty o zrušení vašeho letu a potvrzením zaplacení služby a požádat o pomoc. Většina bank vychází svým klientům vstříc a peníze od obchodníka, v tomto případě letecké společnosti, „stáhne“ zpět. Nicméně reklamace by měla být uskutečněna do 30 dní od neposkytnutí náhrady. A rozhodně doporučuji k placení vašich letenek využít kreditní kartu. Pro účely charge back služby je pak celý proces mnohem jednodušší než u karty debetní.
Aby vám nárok vznikl, v prvé řadě musí váš let začínat nebo končit na území členského státu EU nebo musí být let operován evropskou aerolinkou.
Pokud toto splňujete, máte nárok na občerstvení, ubytování i finanční kompenzace za konkrétních určených podmínek.
Nárok na kompenzaci vám vzniká však nejen při zrušení letu, ale již při jeho zpoždění, a to o více jak 3 hodiny.
To, co je podstatné pro vrácení vašich peněz, je čas, kdy vás dopravce o zrušeném letu informoval. V každém případě vám vzniká nárok na refundaci, pokud nechcete akceptovat náhradní let, to již víte = dostanete zpět, co jste zaplatili.
Pokud byl ovšem váš let zrušen v době kratší než 14 dní před odletem nebo byl zpožděn o více jak 3 hodiny vzniká vám nárok i na kompenzace dle směrnic EU. Jestliže tuto podmínku splňujete, máte nárok na finanční odškodnění až do výše 600 € za osobu. Výška kompenzace je určena vzdáleností mezi počátečním a koncovým letištěm.
Kompenzaci nemůžete čerpat v případě nepředvídatelných událostí jako jsou diplomatické nepokoje, nepřízeň počasí nebo stávka personálu letiště či řídících letového provozu. Letecké společnosti mají často tendenci se na některé z výše uvedených faktorů vymlouvat 🙂
Padají-li venku „trakaře“, je vánice, vichřice nebo velmi špatná viditelnost ať už kvůli mlze či silnému dešti, je zřejmé, že vám nárok na kompenzaci při výrazném zpoždění či zrušení letu nevzniká. Stejně tak letecká společnost nedokáže ovlivnit stávku zaměstnanců letiště.
Pokud ale není zřejmé, jaké důvody ke zpoždění či zrušení vedly nebo šlo o technické problémy letadla, zde je již na místě o kompenzaci požádat.
Jsou-li podmínky pro žádost splněny, pusťte se do toho. Ohlaste, že žádáte o kompenzaci vašeho zrušeného letu na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 a požadujete úhradu odškodnění v částce odpovídající dle vzdáleností výše. Zadáte číslo účtu včetně mezinárodního formátu IBAN a je hotovo 🙂
U zrušení letu, splňujete-li podmínky, nebývá s vyplacením kompenzace problém. U zpožděných letů se často aerolinky tváří, že o nic nešlo a nebo se snaží důvod napasovat na výjimky, které kompenzaci vylučují.
Pokud jste přesvědčeni o tom, že vám kompenzace náleží, nevzdávejte to!
Důležité je nechat si vystavit potvrzení od letecké společnosti o zpoždění letu nebo si ofotit informace z travel assistenta, které bývá součástí aplikací aerolinek a kde vás upozorňuje letecká společnost na všechny změny týkající se daného letu.
Pokud si netroufáte na komunikace s leteckou společností, navíc v angličtině sami, můžete využít služeb vymahačských společností. Na trhu jich je celá řada. Většina z nich si bere 20 – 35 % provizi z vymožené částky a to jen v případě, že je vaše žádost úspěšně vyřešena. Celý proces může trvat i několik měsíců, především ve sporných případech není jednoduché se s aerolinkou domluvit.
Pokud si nejste jistí, zda vám vzniká na kompenzaci nárok, využijte stránku Refundio.cz
Na tomto webu můžete vyplnit krátký dotazník, který vám zabere pár minut času. Právníci vaši situaci posoudí a dají vám zpět do jednoho, maximálně dvou dní vědět, zda vám nárok vzniká či nikoliv.
Refundio.cz je specifické v tom, že pokud uznají vaši žádost jako zcela jasnou ve smyslu vašeho nároku, nabídnou vám odkoupení kompenzace. To znamená, že vám vyplatí částku poníženou o jejich provizi (30%) předem a s aerolinkou si již pak vše řeší sami. Navíc je v češtině, takže i pro „nejazykáře“ 🙂
Pokud vám Refundio napíše, že vaši žádost neodkoupí, ale že to neznamená, že na ni není nárok, v překladu z „právničtiny“ to znamená, že je váš případ sporný nebo nejasný, ale ne neřešitelný!
Co dál?
Buď to vzdáte, jako asi 90% lidí… prostě se s tím už nechcete zabývat. Nebo se pustíte „do boje“ s leteckou společností sami a čeká vás martyrium dopisování s podporou, které většinově ubere hodně energie s bídným výsledkem, a nebo předáte váš případ další, jiné vymahačské společnosti a počkáte, zda oni se do sporu pustí či nikoliv.
Může se vám to vyplatit. Mám osobní zkušenost přesně s tímto druhem případu, kdy Refundio odkup odmítlo, ale nárok na kompenzaci vznikl. Předala jsem k řešení společnosti AIRHELP.COM.
Na jejich stránkách jsem vyplnila vše potřebné, podrobně popsala naši situaci a důvody zpoždění, nahrála ofocené obrazovky z aplikace aerolinky s informacemi o důvodech zpoždění a též jsem nahrála souhlas mého spolucestujícího s tím, že mohu žádat kompenzaci i za něj, což může proces značně urychlit.
Společnost mou žádost přijala a uznala ji jako realizovatelnou, což jsme měla potvrzeno již od Refundia.
Trvalo to necelých 5 měsíců a kompenzace nám byla přiznána 🙂 Společnost mě průběžně informovala emailem. Provize společnosti Airhelp je 35%, tedy z nároku na 800euro za 2 cestující při zpoždění letu z Prahy do Sevilly více jak 4 hodiny, jsme reálně získali 520 euro! A to vskutku potěší 🙂 Stačilo to nevzdat a znát svá práva. AIRHELP mohu tedy rozhodně doporučit!
Jeden TIP na závěr. O finanční odškodnění v případě zrušení či zpoždění vašeho letu můžete žádat až 3 roky zpětně!
Věřím, že vám zde uvedené informace pomohou při řešení vašich zpožděných či zrušených letů a ušetří vaše nervy, i když vám samozřejmě přeji, ať je jich co nejméně 🙂
Pokud vás moje články baví a chtěli byste dostávat pravidelnou dávku inspirace, sledujte mne na sociálních sítích na Facebooku i Instagramu a jestli se k cestování po vlastní ose teprve chystáte, srdečně vás zvu do mojí soukromé FB skupiny Cestuj s úsměvem, šikovně a s úsporou – tipy a rady pro cesty po vlastní ose, kde najdete bezva komunitu podobně smýšlejících lidí, milujících cestování. Kromě inspirace zde načerpáte celou řadu informací, které vám přijdou vhod při plánování vaší cesty bez CK.
Triky, travel hacky a má podpora, díky čemuž už pro vás žádná cesta nebude překážkou a splníte si konečně vaše cestovatelské sny. Srdečně vás do skupiny zvu
A pokud ještě váháte, zda je cestování bez CK to pravé „ořechové“ pro vás, tak si stáhněte zdarma ebook „7 kroků pro cestovatele začátečníky“, který vám pomůže utřídit myšlenky a ukáže vám, jak si svou první cestu po vlastní ose naplánovat nebo vyrazte za dobrodružství a novými zážitky s mými e-cestopisy a průvodci.